19.9.06

Czwarty bank wirtualny w Polsce ?

Jak dowiedział się nieoficjalnie Bankier.pl, po kilkunastu miesiącach przygotowań kończą się prace nad nową ofertą Toyota Bank Polska. Ten bank samochodowy prawdopodobnie na początku przyszłego roku zaoferuje szeroki wachlarz usług i produktów dla klientów indywidualnych i sektora MSP. Polska stała się poligonem doświadczalnym dla Toyota Motors i od osiągniętych wyników tego projektu będzie zależeć, czy w innych krajach, gdzie sprzedawane są samochody tej marki, powstaną tego rodzaju banki. Chociaż grono klientów nie będzie się ograniczało tylko do posiadaczy tych japońskich aut, to prawdopodobne mogą oni oczekiwać specjalnej oferty.

Informacje o starcie nowego banku pojawiły się już ponad rok temu. Ze zdobytych przez Bankier pl. informacji wynika, że uruchomienie nowej "instytucji" odbędzie się na początku 2007 roku.

Nowa instytucja nie będzie miała tradycyjnych placówek, a wszystkie usługi będą świadczone za pośrednictwem internetu i telefonu. Oznacza to, że Toyota Bank będzie czwartym, po mBanku, VW Bank direct i Inteligo, wirtualnym bankiem w Polsce.

Najprawdopodobniej bank wykorzysta w swojej działalności ogólnopolską sieć dilerską, którą tworzy blisko 60 autoryzowanych stacji. Ten sposób działalności umożliwiłby nie tylko oferowanie szerszej oferty kredytowej, ale również zapewniłby partnerom nowe, atrakcyjne źródło dochodów z pośrednictwa finansowego. Salony Toyoty mogłyby również stanowić miejsce pozyskiwania nowych klientów ? na przykład przy okazji kupna nowego samochodu, czy jego serwisowania. Jest to możliwe ze względu na to, że zarówno Toyota Bank Polska, jak i Toyota Leasing Polska jest w 100 proc. własnością Toyota Financial Services. Odróżnia to tę instytucję od działającego od 2001 roku konkurenta ? VW Bank Polska, którego 60 proc. znajduje się w posiadaniu Volkswagen Bank GmbH w Niemczech, a pozostałe 40 proc pozostaje w rękach Kulczyk Pon Investment B.V. w Holandii. Prawdopodobnie właśnie przez taką strukturę akcjonariatu, Volkswagen Bank direct nie wykorzystuje efektu synergii pomiędzy poszczególnymi spółkami tego koncernu samochodowego, tak jak ma to miejsce w Niemczech.

Klienci Toyota Banku oprócz zwykłego konta osobistego, będą mogli najprawdopodobniej korzystać z wysokooprocentowanych rachunków oszczędnościowych, różnego rodzaju kredytów, w tym prawdopodobnie również z kart kredytowych. Większość operacji, w tym także założenie rachunku, ma być dokonywana za pośrednictwem poczty lub kuriera.

Można się domyślać, że nowy bank będzie się starał zdobywać klientów docierając do użytkowników samochodów tej japońskiej marki. Już teraz w ramach Toyota Club korzystają oni z rabatów obejmujących części zamienne, akcesoria i usługi świadczone przez stacje dealerskie, a także ofertę firm partnerskich - biur podróży, hoteli i restauracji. Dostępność usług finansowych może znacznie poszerzyć i uatrakcyjnić ofertę klubu ? na przykład poprzez kredytowanie części, przeglądów, czy w końcu produktów partnerskich. Ze względu na swój wirtualny charakter, bank nie będzie się zapewne ograniczał do klientów samochodów tej marki. Specyficzny charakter świadczenia usług może przyciągać również młodszych użytkowników, budując tym samym lojalność z marką - tak mocno podkreślaną w reklamach Toyoty. W tym przypadku młode osoby mogłyby skorzystać ze sprawdzonych na innych rynkach rozwiązań, na przykład z planu systematycznego oszczędzania, czy preferencyjnego kredytu pozwalającego na sfinansowanie zakupu nowego lub używanego auta. W podobny sposób Toyota mogłaby wprowadzić ofertę dla właścicieli luksusowych Lexusów, ale również wolnych zawodów i właścicieli małych firm.

Źródło: Bankier.pl

Brak komentarzy: